کرونا در چین

اقتصاد چین دراین اواخر رشد بسیار سریعی را تجربه کرده است و تبدیل به دومین اقتصاد جهانی شده ویکی از بازیگران اصلی اقتصاد شده است, به طوری که در حال رسیدن به آمریکا یعنی بزرگترین اقتصاد دنیا است. از سال 1979 حزب کمونیست چین سیاست های اصلاحات را اجرا کرد که توسعه اقتصاد ملی به دست آورده های چشم گیر نایل آمده است.

اما حال و روز چین پس از انتشار کرونا ویروس...

کندی فعالیت های اقتصادی در اثر شیوع کرونا لطمه ی شدیدی به اقتصاد چین زده است.شاخص خرید و تولید در چین(MPI)بر اساس گزارشات رسمی از 50 درصد قبل از شیوع بیماری به 37.5 درصد کاهش یافته است.حتی پیش بینی های اقتصادی نشان می دهد که رشد اقتصادی این کشور یا به عبارتی تولید نا خالص ملی در این کشور از 6.4 به 4.5 تا 5.5 درصد کاهش یابد.

با همه گیر شدن این ویروس بخش های تولیدی اعم از کشاورزی و صنایع و بخش خدماتی در مناطق آلوده تعطیل شدند که این تعطیلات اجباری علاوه بر کاهش تولید و افزایش بیکاری باعث اختلال در زنجیره ارسال و عرضه ی کالا در جهان شد.

تعطیلات ویروسی چین علاوه برکاهش تولید که منجر به کمیابی کالاها می شود,در آینده میتواند سبب ایجاد تورم شود.از طرفی عدم توانایی در صادرات به علت کمبود تولید باعث کاهش ارزآوری در کشور شده و نه تنها باعث کاهش ارزش یوان میشود بلکه با افزایش پایه پولی بار تورمی دیگر به این کشور تحمیل میکند.

علاوه بر بخش تولیدی,بخش خدمات و گردشگری در چین به سبب شیوع کووید19 با مشکلاتی روبرو شده که در صورت ادامه این بحران وارد رکود خواهد شد به طوریکه شاخص فعالیت ساخت و ساز در چین در سه ماهه اول سال 2020 از 59.7 واحد به 26.6 واحد تنزل پیدا کرده است.

آن روی سکه ...
کامبک چین به جدول رشد های اقتصادی بالا

بازگشت قدرتمند اقتصاد چین پس از شکست کرونا میتواند جهان را متحیر کند.این کشور پیشرفته که تا سال قبل در حال رکورد زنی در نرخ رشد اقتصادی بود حال در سه ماهه اول سال نو میلادی رشد -4 درصدی را ثبت کرد اما بنا به گفته ی استراتژیست ها,چین میتواند شاهد رشد 15 درصدی نسبت به سه ماهه اول سال 2020 در مرحله بازگشت باشد.

کرونا ویروس در بخش بازار سرمایه هم در چین و هم در بازار های جهانی تاثیرات مهمی داشت که در مطالب بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

ح.م