تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران

 

تحلیل خبرگزاری بلومبرگ از تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران

تمامی کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه (بزرگ‌ترین واردکنندگان کالا از ایران) مرزهای خود را با این کشور بسته و سفرهای هوایی را لغو کرده‌اند.
این محدودیت‌ها ممکن است ماه‌ها برقرار باشد. تحت این شرایط، اقتصاد ایران که پس از ۱۸ ماه رکود عمیق ناشی از تحریم‌های آمریکا، نشانه‌هایی از بهبود در آن دیده‌ می‌شد، باز در معرض تهدید قرار می‌گیرد.
درحالی‌که صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده بود که اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۹٫۵ درصد کوچک‌ شده، اما به لطف رونق تولید، بخش‌های غیرنفتی در ایران در سه‌ماهه پایانی سال میلادی، ۰٫۹ درصد رشد کردند.
صادرات غیرنفتی ایران در سال ۲۰۱۹، به‌طور متوسط  به ماهانه ۳٫۵ میلیارد دلار رسید.
درحالی‌که صادرات ماهانه ایران به عراق طی این مدت، ۶۵۰ میلیون دلار بوده، صادرات به کشور ترکیه به‌طور میانگین حدود ۴۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.
حالا اما با شیوع ویروس کرونا در ایران و بسته‌ شدن مرزها، بازار محصولات غیرنفتی ایران و صادرات به کشورهای همسایه تحت‌الشعاع قرار گرفته است.
حتی علی‌رغم نرخ تورم ۴۰ درصدی، در طول سال گذشته میزان مصرف به‌شکل چشمگیری پایدار بوده است. تجار ایرانی همواره بر روی فروش محصولاتشان پیش از تعطیلات نوروزی که از ۲۰ مارس آغاز می‌شود، حساب می‌کردند. امسال اما با خانه‌نشین‌شدن مردم، میزان مصرف مانند سال‌های گذشته نخواهد بود.
به‌گفته زهرا کریمی، اقتصاددان، شیوع این ویروس موجب شده مردم کمتر از خانه‌هایشان برای خرید و سفرهای غیرضروری بیرون بیایند؛ روندی که اقتصاد ایران را در شرایط بدتری قرار می‌دهد.
در روزهای ابتدایی شیوع ویروس، ظاهرا مقامات ایرانی نگران روابط تجاری خود با چین بودند. حتی پروازها به چین و از این کشور به ایران ادامه یافت. این در حالی است که تمامی کشورها تجارت و پروازهای خود را با چین به حالت تعلیق درآوردند. گفته می‌شود، طی این مدت ایران مواد بهداشتی مورد نیاز را به پکن صادر کرده و با نورپردازی در میدان آزادی، ابراز همدردی و حمایت خود را با چین برای مبارزه با ویروس کرونا به نمایش گذاشته است.
حالا به‌نظر می‌رسد مقامات ایرانی که به‌دنبال درمان اقتصاد بیمار این کشور بودند، در تکاپو برای درمان چند بیماری به‌طور هم‌زمان هستند.
@worldeconomy2020
http://worldeconomy.blog.ir