دوچرخه

   وسیله ای ساده برای حمل و نقل اما به عقیده برخی از اقتصاد دانان کابوس و قاتل اقتصاد,اما به نظر من میتواند عامل رونق کشور باشد.

   سالانه چندین هزار نفر به علت عوارض قلبو و ریوی به بیمارستان مراجعه می کنند ودلیل آن هم آلودگی هواست.آلودگی که توسط اتومبیل ها ایجاد میشود بخش بزرگی از کل آلودگی هوا(حدود 70درصد) را شامل میشود.هزینه هایی که به خاطر نا ملایمات هوایی ایجاد میشود سرسام آور می باشد که هم دولت و هم مردم را درگیر می کند.راه حل آن حذف قسمت بزرگی از تردد ها به وسیله اتومبیل و جایگزینی آن با دوچرخه است.

چرا برخی تصور می کنند دو چرخه اقتصاد را نابود می کند؟

  استفده از دوچرخه چندین حوزه را تحت تاثیر قرار می دهد.صنعت خودرو سازی,پتروشیمی,بخش درمانی و ....به عقیده این افراد دوچرخه استفاده از خودرو را کاهش می دهد پس نیاز به تولید اتومبیل  کاهش می یابد و کارگران این صنعت بیکار خواهند شد.در بخش پتروشیمی,قسمتهایی که مواد مورد نیاز برای تولید و استفاده از اتومبیل را تولید میکنند عملا بیکار خواهند شد.بخشهای درمانی نیز از دوچرخه تاثیر می پذیرند و مراجعه کنندگان با بیماری ناشی از آلودگی هوا کاهش می یابد در نتیجه درآمد آنها نیز کاهش می یابد.

اما جواب نظریه پردازان مخالف استفاده دوچرخه

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت(WHO) هزینه های ناشی از آلودگی هوا در ایران بیش از 30 میلیارد دلار است.عدد بزرگی که حاصل از هزینه های مستقیم و غیر مستقیم آلودگی هوا که تعطیلی مراکز آموزشی و ... نیز شامل آن است.این عدد میتواند صرف از بین بردن مضرات تصورات برخی از افراد در استفاده از دوچرخه شود.تخصیص بخشی از این رقم برای راه اندازی بخشهای صنعتی که به علت ناتوانی در تامین مالی رها شده اند و استفاده از کاگران بیکار شده در بخش های مختلف در این گونه موارد.حتی میتوان با تامین بودجه لازم در جهت ارتقا صنعت خوردرو سازی و تولید خودرو های مطابق با نیاز های جهانی اقدام به صادرات و درآمد زایی و جبران خسارت تعطیلی کرد.افزایش توان صاراتی در بخش پتروشیمی نیز با استفاده از این بودجه امکان پذیر است و باز دوباره ارزآوری و درآمد بیشتر.در بخش درمان هم میتوان بودجه تحقیقاتی را در جهت آمادگی مقابله با انواع بیماری ها افزایش داد.

  علاوه بر بحث های مطرح شده دوچرخه سواری که خود یک نوع ورزش تلقی میشود,سلامت جسمی و روانی جامعه را بالا برده و حتی سن امید به زندگی که یکی از شاخص های مهم آماری است را افزایش می دهد.

حال قضاوت با شما:استفاده از دوچرخه برای اقتصاد کابوس است یا نعمت؟

ح.م

https://telegram.me/worldeconomy2020