نفت,کرونا,کسری بودجه

در جلسه اخیر وزرای اوپک و اوپک پلاس توافق جهت کاهش تولید نفت صورت نگرفت و توافق فعلی که تا آخر ماه میلادی جاری دارای اعتبار است آخرین توافق کاهش تولید خواهد بود مگر اینکه توافق جدیدی صورت گیرد.

وزرای کشور های عضو اوپک در جلسه ای که اخیرا تشکیل یافت خواستار کاهش تولید نفت به علت کمبود تقاضا در اثر شیوع بیماری کرونا شدند تا از کاهش شدید قیمتی طلای سیاه جلوگیری شود ولی رد این پیشنهاد توسط روسیه دوباره باعث افت بیشتر قیمت نفت شد.بنا به خروجی های این جلسه,در پایان ماه میلادی جاری کشور ها دیگر ملزم به رعایت سقف تولید نفت نخواهند بود.چه بسا با تولید بیشتر نفت باعث کاهش بیش از پیش ارزش این ماده با ارزش شوند.

در نطق پیش از تقدیم بودجه سال 99 رئیس جمهور,روحانی ادعایی بر کاهش وابستگی اقتصادایران بر نفت داشت و اذعان کرد که اقتصاد ما در سال آینده اقتصاد نفتی نخواهد بود.ارقام مندرج در متن لایحه بودجه نیز این ادعا را تایید می کنند اما بررسی بیشتر برخی موارد در متن بودجه باعث ابهام می شود.با بررسی بیشتر روشن می شود که دولات باید در سال آینده قادر به فروش حداقل یک میلیو بشکه نفت در روز باشد آن هم با قیمت بالای 60 دلار تا درگیر کسری بودجه نشود که با این روند قیمتی نفت به طوریکه حتی قیمت زیر 40 دلار را برای نفت پیش بینی می کنند و واقعیت های تحریمی ایران سازگار نیست.

افت روز افزون قیمت نفت در جهان اگر ادامه دار باشد روزهای تاریکی برای اقتصاد ایران رقم خواهد زد,چرا که قادر به فروش نفت حتی به اندازه ی درج شده در بودجه نخواهیم بود و با این قیمت نفت دولت عملا با کسری بودجه شدیدی مواجه خواهد شد.

دیگر لازم به توضیح نیست که کسری بودجه در بردارنده ی چه اتفاقهایی است.گرانی و تورم دوباره و حتی بدتر از دوره های قبل.باید منتظر ماند و اقدامات هیئت دولت را نظاره گر بود.

ح.م