حسین مرادی,جهان اقتصاد:

در حال حاضر مهمترین اهرم فشار بر اقتصاد کشور ما تحریم نفت است و موثرترین راه برای مقابله با تحریم ها و خنثی کردن آنها حذف درآمدهای نفتی و استقلال اقتصاد از آن است و شرایط کنونی یعنی کاهش شدید ارزش نفت خام بهترین زمان برای اجام این کار است.حذف درآمدهای نفتی از بودجه به معنی عدم صادرات نیست بلکه منظور از آن,صفر کردن منابع نفتی از بودجه عمومی دولت است.

انتشار و فروش سهام شرکت های زیر مجموعه دولت یکی از مهمترین راه های کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی است.واگذاری شرکت های دولتی علاوه بر ایجاد درآمد مقطعی از طریق به فروش رساندن آن ها,باعث کاهش هزینه های دولت شده و با دریافت مالیات از بخش خصوصی,درآمدی پایدار نصیب دولت خواهد شد.از طرفی با افزایش عمق بازار سرمایه,نقدینگی عظیمی جذب این بازار شده و باعث رونق تولید ملی و جلوگیری از افزایش تورم میشود.

مدیریت جهادی کارآمد دیگر عنصر عملیات پاکسازی نفت از بودجه است.مدیریت مناسب,مقابله با فساد و جلوگیری از رانت های نفتی که در سال های اخیر به وفور دیده می شد,مسیر مناسبی برای توسعه اقتصاد عاری از نفت ایجاد می کند.

افزایش جایگزینی صادرات مشتقات نفت و مواد پتروشیمی به جای نفت خام به طوری که امروزه 14 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات پتروشیمی در اختیار سیستم ارزی قرار دارد می تواند روش مناسبی برای خلاصی از تحریم های نفتی باشد.

حذف برخی معافیت های مالیاتی از برخی از سازمان ها و اشخاص علاوه بر کاهش هزینه ها,درآمدی معادل 20 هزار میلیارد در اختیار دولت قرار می دهد.جلوگیری از فرار های مالیاتی و و وصول مطالبات میلیاردی بانکی هم می تواند کمک بسیار زیادی در اداره اقتصاد بدون نفت باشد.

همه ی این موارد و موارد دیگر می تواند مرهمی بر اقتصاد آسیب دیده کشور ما باشد اگر خواسته شود.